Jak zameldować się przez Internet?

Nowy rok przyniósł zmiany w kwestii meldunku, od 1. stycznia 2018 roku istnieje możliwość złożenia elektronicznego wniosku o uzyskanie meldunku stałego lub czasowego. Jeżeli chcesz skorzystać z takiej opcji, poniżej znajdziesz krótką instrukcję jak zameldować się przez Internet.

Aby móc skorzystać z możliwości meldunku online trzeba złożyć odpowiedni formularz przez system ePUAP, czyli przez e-urząd. Niezbędny będzie również Profil Zaufany, który można założyć bezpłatnie za pośrednictwem swojego konta w bankowości elektronicznej. To rodzaj elektronicznego podpisu, który potwierdza naszą tożsamość, od tego trzeba zacząć, jeśli chcemy zameldować się bez wizyty w urzędzie.

Jak założyć profil Zaufany?

Zakładanie profilu zaufanego nie jest skomplikowane, można zrobić to nie wychodząc z domu. Wystarczy zalogować się do bankowości elektronicznej i znaleźć odpowiedni formularz, obecnie większość banków posiada taką usługę. Gdy uzupełnimy wniosek, trzeba będzie potwierdzić jego wysłanie poprzez specjalne narzędzie autoryzacyjne, najczęściej jest to kod SMS.
Gdy nasze konto zostanie utworzone, otrzymamy możliwość wyboru logowania za pomocą hasła, logowania za pośrednictwem certyfikatu kwalifikowanego lub po prostu przez bankowość elektroniczną.

Jak wygląda meldowanie się przez e-urząd?

Pierwszą rzeczą, którą należy zrobić jest zalogowanie się do profilu zaufanego, tam musimy przejść do zakładki „sprawy obywatelskie”. Wybieramy rodzaj zameldowania i klikamy w odpowiedni formularz. Kolejnym krokiem będzie zaznaczenie, kogo chcemy zameldować, uzupełniamy pozostałe pola i do wniosku dołączamy dokumenty:

– umowa cywilnoprawna (np. umowa najmu),
– odpis z księgi wieczystej albo wyciąg z działów I i II księgi wieczystej,
– decyzja administracyjna,
– orzeczenie sądu,

Jeżeli jesteś osobą bez prawnego tytułu do mieszkania, będziesz zobowiązany przedstawić oświadczenie właściciela nieruchomości potwierdzające twój pobyt w lokalu. Następnie zatwierdzamy przesłanie wniosku, potwierdzenie otrzymamy za pośrednictwem poczty elektronicznej. Możliwość zameldowania się bez wychodzenia z domu to bardzo wygodne i szybkie rozwiązanie, które z pewnością ułatwi życie wielu z nas.

Odpowiedz